Nasze pojazdy – Chenowth Light Strike Vehicle

Chenowth Light Strike Vehicle

DPV

Zdjęcie zrobione przez ASP Professional Film Crew

Trochę historii…

Light Strike Vehicle (LSV) jest ulepszoną wersją pojazdu Desert Patrol Vehicle (DPV) będącego następcą pojazdu Fast Attack Vehicle (FAV). FAV został opracowany w latach osiemdziesiątych XX wieku na potrzeby 9tej zmotoryzowanej dywizji US Army, zwanej również United States Army’s High Technology Light Division. Po raz pierwszy stworzone zostały w Fort Lewis. Firma Chenowth dostarczyła dla armii 120 FAV’ów w 1982 roku. W późniejszym okresie HMMWV zastąpiły FAVy, które zostały przekazane do sił specjalnych. W SF zostały później zastąpione przez nowsze LSV.

Pojazdy po raz pierwszy wzięły udział w walce podczas operacji ‚Desert Storm’ podczas pierwszej wojny w zatoce. Były również wykorzystywane w obecnym konflikcie w operacji ‚Enduring Freedom’. Więcej z perspektywy użytkownika można o nich poczytać w książkach Crisa Kyle’a – ‚Cel snajpera’ a także w książce Brandona Webba – ‚Czerwony krąg’.

Podsumowując:

FAV – pojazd 2 miejscowy

DPV – 3 miejscowy

LSV – ulepszony DPV

FAV

2 miejscowy FAV

FAV

2 miejscowy FAV

Konstrukcja…

LSV został zbudowany przez Chenowth Racing Products, Inc. Firma ta zajmowała się budową tak zwanych buggy czyli lekkich pojazdów o konstrukcjach rurowych przeważnie używanych do jazdy po wydmach (dune buggy). Pierwsze tego typu konstrukcje oparte były o podzespoły Volkswagena Garbusa, zwanego w USA ‚Bug’ (VW Bug) i stąd ochrzczono je jako ‚buggy’.

LSV został skonstruowany właśnie w oparciu o podzespoły garbusa. Bryła pojazdu jest wykonana jako klatka z rur, zawieszenie to wyczynowe wersje zawieszenia garbusa powszechnie stosowane w cywilnych buggy. Pojazdy napędzane są przez 2 litrowy chłodzony powietrzem silnik VW o mocy 200 koni (źródła podają również wersje 125 konne). Napęd przekazywany jest bezpośrednio ze skrzyni zamontowanej z tyłu pojazdu przed silnikiem na tylne koła. W celu poprawienia właściwości jezdnych zamontowano ręczne hamulce hydrauliczne pozwalające na wybiórcze zablokowanie koła. To też jest rozwiązanie pochodzące z buggy.

Z 200 konnym silnikiem LSV przyspiesza od 0-50km/h w 4 sekundy i osiąga do 130km/h. Ze standardowym bakiem o pojemności 80l jego zasięgo to około 340km. Dodatkowy zbiornik paliwa pozwala na zwiększenie zasięgu do 1600km.

LSV ma 4 metry długości, 2 metry szerokości i 2 wysokości. Masa własna pojazdu wynosi 960kg. Pojazdy pokonują 75% nachylenia oraz wytrzymują boczne przechyły na poziomie 45%. Ładowność wynosi 680kg.

Dzięki niewielkim wymiarom i wadze pojazdy te mogą być transportowane wewnątrz helikopterów CH-47 (Chinook) i CH-53 (Sea Stallion). Należą one do grupy  Internally Transportable Light Tactical Vehicles (IT-LTV) – ‚wewnętrznie transportowane lekkie pojazdy taktyczne’.

chenowth

Wersja cywilna

DPV

Wersja wojskowa

Uzbrojenie…

FAV

Pierwsze próby przeprowadzane na cywilnych pojazdach tego typu wykorzystywały wyrzutnie TOW i działa bezodrzutowe. Jednakże działa bezodrzutowe miały i tak wystarczający duży odrzut aby przewrócić lekkiego buggy i pomysł ten został porzucony. TOW odnosił większe sukcesy, ale FAV był pojazdem 2 osobowym. Załoga świetnie radziła sobie z jego obsługą, ale regulamin US Army  jasno mówił, że do obsługi TOW wymagane są 3 osoby więc i ten pomysł padł. W zamian tego skonstruowano DPV z miejscem dla 3 osoby.

DPV, LSV

Obecne wersje LSV i DPV najczęściej uzbrojone są w .50cal M2HB Browning zamontowany na dachu i obsługiwany przez strzelca – członka załogi siedzącego nad skrzynią biegów (z tyłu po środku), 7,26x51mm M60 zamontowany z tyłu pojazdu – siedzenie strzelca jest obrotowe, co zapewnia mu możliwość prowadzenia ognia w przód i w tył, 40mm MK19 zamontowany przed pasażerem / nawigatorem. Dodatkowym wyposażeniem są 2 wyrzutnie AT4 zamontowane na dachu po bokach. Zdarzają się także wersje z dodatkowym 7,26mm M60 zamiast 40mm MK19, a także 40mm MK19 zamiast .50cal M2HB Browning.

mk-19-andy2

seals-dpv

w filmie od 01:00

Nasz LSV…

Budując naszego LSV za cel postawiliśmy sobie uzyskanie jak największej zgodności z oryginałem. Oczywiście w sensownym budżecie. Części identyczne zastosowane w oryginale można znaleźć bo są to jak wcześniej pisałem wyczynowe podzespoły dostępne na rynku cywilnym. Ale ciągnięcie tego z USA to ogromne koszty. Dlatego znaleźliśmy garbusa, pożyczyliśmy gientarkę do rur i spawarkę a efekt widać poniżej. Projekt jest wciąż nie skończony, dojdzie uzbrojenie, dojdzie ‚karoseria’ czyli blachy, popracujemy nad poprawieniem zawieszenia. Ale już jeździmy i już jest frajda 😀

Film zrobiony przez ASP Professional Film Crew

LSV-BW

LSV-BW

Zdjęcie zrobione przez ASP Professional Film Crew

LSV-BW

LSV-BW

Zdjęcie zrobione przez ASP Professional Film Crew

LSV-BW

LSV-BW

Zdjęcie zrobione przez ASP Professional Film Crew